Chiptuning.

Wat is chiptuning?

Het motormanagementsysteem (ECU) van een auto regelt onder andere de inspuiting, nokkenaspositie, ontstekingstiming, turboboost, luchtdruk en inspuitdruk van de motor. Dit doet het aan de hand van het toerental en de motorbelasting. Deze instructies staan in de computer van de motor (ECU), onderverdeeld in ‘mappen’. Om de instructies voor de motor aan te passen, moeten we deze mappen aanpassen om het (simpel gezegd) vermogen te verhogen.

Meer informatie per merk en de bijbehorende mogelijkheden bekijken? Klik dan op de link van jouw merk auto.

BMW

Audi

Volkswagen, Seat & Skoda

Mercedes-Benz

Opnieuw afstellen van de motor

De fabrikant heeft standaard de motoren op een bepaalde waarden afgesteld. Aan de hand van gegevens van de motor (turbo, brandstofpomp en aandrijflijn) bepalen wij nieuwe instellingen. Deze instellingen zijn herschreven en tot in perfectie getest in ons ontwikkelcentrum in België, met twee gecertificeerde Dynomax 4WD testbanken. Wij willen namelijk op een veilige manier meer vermogen en efficiëntie uit de motor halen dan wat er in zit. Wanneer wij de motor tunen dan is verbeterd rijgedrag bij ons net zo belangrijk als het verhogen van vermogen en koppel.

Bij chiptuning passen wij verschillende parameters in het motormanagementsysteem aan. Door wat meer lucht toe te voeren en meer brandstof in te spuiten levert je motor meer vermogen. Het is dan wel belangrijk dat het lucht/brandstof in een optimale verhouding blijft.

Een optimaal brandstofmengsel komt de levensduur ten goede en zorgt voor minder vervuiling. Een te rijk lucht/brandstof mengsel geeft een hoger verbruik en meer vervuiling in de motor. Een arm mengsel heeft een hogere motortemperatuur en kan zorgen voor motorschade.

Een fijn extraatje van onze chiptuning is dat je auto zuiniger rijdt doordat de motor minder toeren hoeft te maken en er geen brandstof verloren gaat. Brandstofbesparing is niet het doel van chiptuning en is helaas niet altijd te garanderen. Ook speelt uw individuele rijstijl hier een grote rol in. Toch is het zeker haalbaar om bij benzine 3 tot 5% te besparen, en bij bepaalde dieselmotoren tot wel 12%.

tuning sessie supreme tuning

Waarom tunen fabrikanten niet?

Fabrikanten leveren motoren in meerdere modellen en type’s. Het is voor de autofabrikant vele malen rendabeler om één motor te ontwikkelen met meerdere software pakketten met verschillende vermogens, dan voor elk type een geheel nieuwe motor te ontwikkelen.

Neem een voorbeeld aan de C200 diesel. De Mercedes-Benz C200d is voorzien van een 2.1 liter turbodiesel motor, welke is geleverd in de C180d (120PK), C200 (136PK), C220d (163 & 170PK). Er zijn dus vier type’s met dezelfde motor, maar andere vermogens. Maar als je deze type’s laat chiptunen, komen ze allen op ~220PK & ~500NM koppel uit.

Hierdoor ontstaan er dus marges welke wij goed kunnen benutten.

Jouw auto chippen

Maak direct een afspraak om jouw auto te laten chippen via onderstaande formulier. Wij nemen doorgaans binnen één werkdag contact met je op.

Contactgegevens.

Openingstijden:

  • Di – vrij: 11:00 t/m 19:00
  • Za: 12:00 t/m 17:00
  • Zo – ma: gesloten